FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/01/2007

Upprättande samt förvaring av testamente

Hej, jag är ensamstående utan bröstarvingar.Broder och brorsbarn finns,men vill inte att de skall ärva mig.Tänkte ge allt till olika fonder.Testamente som finns i bokhandel är det giltligt om det är korrekt underskrivit och bevittnat? Var förvarar man bäst ett testamentet? Bankfack finns inte.

Lawline svarar

Hej! Genom att skriva ett testamente kan man själv förfoga över sin kvarlåtenskap. Ett testamente kan även ersätta den legala (vanliga) arvsordningen genom släktskap. Vad som är viktigt att tänka på när det gäller testamente är att det finns en rad formkrav som måste vara uppfyllda för att testamentet skall vara giltigt. Dessa framgår av 10 kap. 1-2 §§ Ärvdabalken ÄB http://lagen.nu/1958:637#K10 . Testamentet skall vara skriftligt och vara undertecknat av två vittnen. Vidare gäller att båda vittnena skall vara samtidigt närvarande när den som skriver testamentet (testator) undertecknar det. De skall samtidigt bestyrka testamentet med sina namn. De skall även veta att det rör sig om ett testamente, men det finns inget krav på att de skall känna till vad som står i testamentet. Följs inte formkraven blir testamentet ogiltigt, 13 kap. 1 § ÄB. Beträffande vittnena måste dessa ha fyllt 15 år, de får inte lida av en psykisk störning som påverkar insikten om innebörden av vittnesbekräftelsen. Som vittne får man inte heller vara släkt med testator i rätt upp eller nedstigande led (förälder, barn, syskon) och inte heller stå i rätt upp eller nedstigande svågerlag (styv-, svärföräldrar, styvbarn). Den som genom testamentet får ett förordnande får inte heller vara vittne vilket även gäller person som är släkt eller står i svågerlag med denne. Allt detta framgår av 10 kap. 4 § ÄB. När det gäller förvaring av testamente finns inga regler. Ett testamente är en betydelsefull handling och det ligger därför s.a.s. i sakens natur att förvaringen sker på ett ändamålsenligt sätt. Förvaringen bör vara säker men inte för säker, det måste ju vara möjligt för eftervärlden att ta del av det. Ett bankfack eller liknande är naturligtvis bra. En del begravningsbyråer kan även vara behjälpliga med förvaring av testamente. Avslutningsvis så bör nämnas att ju tydligare ett testamente är formulerat desto bättre. Ett förtryckt testamente som köps i bokhandeln kan vara ett bra alternativ. Är man osäker så bör man vända sig till en familjerättsjurist, begravningsbyrå eller motsvarande för hjälp med att upprätta ett testamente. Mvh/
Lawline RådgivareRådgivare