FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/01/2007

Umgängesrätt om barnet far illa och mot barnets vilja

hej. jag har ensamvårdnad över min 9 åriga dotter som inte vill åka till sin pappa trots att han har umgängesrätt vart annat veckoslut,hon far psykiskt illa,vad ska jag göra,kan jag vägra släppa henne,hon är mogen för sin ålder kan hon själv bestämma?tusen tack

Lawline svarar

Hej! Du har ingen given rätt att vägra släppa din dotter, då hennes pappa har umgängesrätt. I det värsta tänkbara fallet kan till och med polisen tvångsvis se till att pappan får sin lagliga umgängesrätt, det vill säga komma och hämta barnet. Du har inte angett om en domstol tidigare utrett frågorna om vårdnad och umgänge, men om det var lång tid sen och förhållandena ändrats, kan du ju ansöka om ändring. Alla rättsliga frågor som berör barn ska bestämmas efter vad som anses som barnets bästa, 6 kap. 2 a § Föräldrabalken (FB). Härvid görs en helhetsbedömning. Faktorer som spelar in på denna bedömning kan vara att främja ett barns kontakt med båda föräldrarna, risken för övergrepp och bortförande, att inte dela en syskonskara och att inte rycka upp barnet från sin hemmiljö. Du har i din fråga berört två andra viktiga faktorer som också brukar vägas in i bedömningen, det vill säga barnets egen åsikt och personliga förhållanden hos föräldrarna. Barnets egen åsikt ska vägas in beroende på barnets ålder och mognad enligt 6 kap. 2 b § FB. Ett ”normalmoget” barns åsikt ska beaktas först vid en ålder av 12 år. Din dotters åsikt kommer alltså förmodligen inte i sig kunna påverka bedömningen avsevärt. Om det framgår att hon far psykiskt illa av umgänget med pappan till följd av personliga förhållanden hos honom så torde detta spela en stor roll vid bedömningen, men som sagt så väger även ett barns rätt till en god kontakt med båda föräldrarna tungt. Du kan som ett första steg ta kontakt med familjerådgivaren i din kommun för att få hjälp, annars kan du vända dig till en jurist för att driva frågan i domstol. Du kan läsa mer om Föräldrabalken http://www.lagen.nu/1949:381, se särskilt 6 kapitlet. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare