FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/01/2007

Hur länge är en förälder underhållsskyldig?

Hur länge är en förälder skyldig att betala för sitt barn? Och ska barnet när det är 18 och fortfarande går i skolan behöva betala för att bo hemma hos föräldrarna?

Lawline svarar

Hej! Enligt 7 kap. 1 § Föräldrabalken ( http://lagen.nu/1949:381#K7 ) upphör underhållsskyldigheten när barnet fyller 18 år. Går barnet däremot i skolan efter denna tidpunkt är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill barnet fyller tjugoett år. Vad som räknas med skolgång är studier i grundskolan eller gymnasieskolan samt annan jämförlig grundutbildning. Detta innebär att barnet inte skall behöva betala för att bo hemma under nämnda tid. Däremot kan det förhålla sig annorlunda, vårdnadshavarna emellan, om föräldrarna skilt sig, om barnet bor på olika platser och om underhållsskyldigheten delats upp etc. men av frågan tolkar jag det som att så inte är fallet. Vore det så får Ni gärna återkomma med fler frågor. Vänligen,
Peter AhlströmRådgivare