FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/02/2007

Ingår enskild egendom i bodelning?

Hej, Jag har ärvt ett hus som är enskild egendom enligt testamente. Nu skall jag och min sambo flytta ihop i detta hus. Min sambo vill att sambolagens regler skall tillämpas vid en eventuell separation, dvs. att hon skall få rätt tilll halva den gemensamma bostaden. Är detta möjligt med hänsyn till att det är enskild egendom? Finns det någon möjlighet att reglera detta på annat sätt?

Lawline svarar

Hej! Reglerna om samboförhållande och bodelning vid förhållandets upphörande finns i sambolagen (http://www.lagen.nu/2003:376). Bodelning sker om en sambo begär det och då ingår den egendom som är s.k. samboegendom. Av 3 § framgår att endast bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning utgör samboegendom. Egendom som ärvts med villkor att den skall vara enskild egendom räknas inte till samboegendomen. Vid eventuell bodelning kommer således huset inte att ingå. Som sambor kan ni även avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen (9 §). Avtalet skall vara skriftligt och undertecknas av er båda. Med vänlig hälsning
Filip SkoglundRådgivare