FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/01/2007

Försäljning av giftorättsgods

Vid bodelning i anledning av skilsmässa. Får den ene maken sälja bilen utan den andres samtycke eller underskrift? Var i lagen kan man läsa om detta?

Lawline svarar

Hej! Enligt 7 kap. 5 § äktenskapsbalken får inte en make utan den andre makens samtycke sälja något som utgör makarnas gemensamma bohag. Detta gäller även efter äktenskapsskillnad, och fram till dess att bodelningen är klar. Undantag görs dock för sådan egendom som är ena makens enskilda egendom, p.g.a. att denne maken fått egendomen genom gåva, testamente eller arv med villkor att denna ska vara enskild och ej ingå i giftorättsgodset. För sådan egendom krävs alltså inte något samtycke från den andre maken vid försäljning. Däremot görs inget undantag från huvudregeln om samtycke för sådan egendom som gjorts enskild genom äktenskapsförord. Regler angående bodelning vid skilsmässa återfinns i kap. 9-13 i äktenskapsbalken. I 11 kap. 4 § i denna lag regleras det fall att en make utan den andra makens samtycke har använt sitt giftorättsgods för att öka värdet av sin enskilda egendom. Har detta skett inom tre år innan det att talan om äktenskapsskillnad väcktes, ska den andra makens andel vid bodelning beräknas som om värdet av det använda giftorättsgodset fortfarande ingått. Din makes giftorättsgods ska således beräknas som om bilen fortfarande fanns kvar i hans ägo, och hans del i det sammanlagda gifträttsgodset ska vid bodelningen minskas med bilens värde.
Rådgivare