FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/01/2007

Klander av testamente

Testamentets giltighet, när äktenskapsskillnad sker och ena maken har fått fast egendom som enskild egendom genom testamente som bevittnats av syster och svåger men som inte kunnat klandras av den andra maken då denna inte har någon talan när arvet sker. Däremot när äktenskapsskillnaden sker blir makan utan på grund av ett egentligen ogiltigt testamente. Kan klander eller ogiltigheten häva enkild egendomsklausulen i testamantet?

Lawline svarar

Hej Ett testamente som inte uppfyller formkraven kan ändock bli giltigt om testamentet inte klandras. För att testamentet ska förklaras ogiltigt krävs att arvingarna väcker klandertalan inom sex månader från det att man fick del av testamentet. Det är endast arvingar (och testamentstagare) som kan klandra testamentet. Om testamentet inte klandras blir det fullt verksamt. Lagrum är 13:1 och 14:5 ÄB (http://www.lagen.nu/1958:637#K13 ). Att det inte är behöriga vittnen gör inte att det blir ett nullitetsfall. Om det skulle vara en nullitet så skulle testamentets ogiltighet kunna göras gällande utan tidsbegränsning. Exempel på nullitetsfall är att testamentet är en förfalskning eller att dess innehåll direkt strider mot lag. Eftersom det i 13:1 ÄB tas upp då testamentet inte har kommit till i laga form och det i 14 kap. för ogiltighet ska inträda krävs att klandertalan väcks, är det vad som gäller i ett fall som detta. Således är det så att trots att det finns grund för ogiltighet så blir testamentet ändå gällande om det inte angrips av arvingarna inom en viss tid. Vänliga hälsningar,
Anna BergmanRådgivare