FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/01/2007

Närvarokrav vid bouppteckningsförrättning?

När man inte kommer till en bouppteckning, måste man lämna fullmakt. Vad händer om man inte lämnar någon?

Lawline svarar

När en bouppteckning ska ske är det enligt lagen krav på att samtliga dödsbodelägare kallas i god tid till bouppteckningsförrättningen, se http://www.lagen.nu/1958:637#K20 , 20:2 Ärvdabalken. Vid förrättningen skall sedan alla dödsbodelägare som närvarat antecknas i bouppteckningen. Om någon dödsbodelägare som kallats inte närvarat vid förrättningen ska bevis tas med i uppteckningen på att denne kallats i tid. Lagen uppställer alltså enbart ett krav på att alla dödsbodelägare ska ha kallats i god tid. Det finns inget krav på att alla dödsbodelägare måste närvara för att bouppteckningen ska kunna ske. Såsom jag förstår din fråga, spelar det alltså ingen roll om du väljer att inte lämna in en fullmakt så länge som du har kallats i god tid till förrättningen. Om du har kallats i god tid kan förrättningen ske utan dig eller utan den som skulle ha företrätt dig vid bouppteckningen genom att ha en fullmakt. Sammanfattningsvis kan sägas att du kan välja att inte närvara vid förrättningen, eller närvara alternativt skicka någon i ditt ställe som har fullmakt. Så länge som du har kallats i god tid kan förrättningen ske. Mvh
Susanne SjölanderRådgivare