FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/01/2007

Efterlevande sambos arvsrätt

Vad gäller när en part i ett samboförhållande avlider och den avlidne har barn sedan tidigar förhållande.

Lawline svarar

Huvudregeln är att sambor inte ärver varandra. För att sambor skall ärva varandra krävs att de har skrivit ett inbördes testamente. Detta innebär alltså att bröstarvingen ärver den avlidne sambon. Dock skall beaktas också den så kallade "lilla basbeloppsregeln" 18 § 2 st. SamboL. Genom denna regel garanteras den efterlevande sambon att "som sin andel vid fördelning av sambornas bostad och bohag alltid få ut så mycket av den behållna egendomen efter avdrag för skulder, i den mån den räcker, att det motsvarar två gånger den vid tiden för dödsfallet gällande prisbasbeloppet enligt lagen om allmän försäkring." Två gånger prisbasbeloppet utgör ett värde strax under 80 000 kr. Observera dock att den efterlevande sambons anspråk enbart gäller det bohag (och den bostad) som skall ingå i bodelningen. Sambolagen hittar du http://lagen.nu/1987:232
Andreas HeedRådgivare