FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/01/2007

Flera adresser - vilken är korrekt att attestera med?

När man bevittnar ett testamente, kan man då uppge den adress man befinner sig på vid vittnestillfället, eller ska man uppge sin adress där man är folkbokförd?

Lawline svarar

Hej! Vittnesattesten av ett testamente har rättsverkan ifråga om själva testamentets giltighet. Det enda som krävs är alltså att själva undertecknandet är korrekt, och utfört av en myndig, icke psykiskt sjuk person som ej är släkt med testamentsgivaren. Det kan bli aktuellt att söka upp ett vittne vid en framtida bouppteckning, men det är ändå bäst att skriva folkbokföringsadressen då denna är din officiella adress. Den kan användas för att bekräfta din identitet, vilket inte en temporär adress kan göra. I dagens samhälle är det sällan några problem att finna någons temporära tillflyktsort i vilket fall som helst.
Rådgivare