FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/01/2007

Övertagande av bolån vid skilsmässa

Vi ska skiljas och har ett hus gemensamt. Skulden är 398 375:- och huset är värderat till ca 400 000 + - 25 000 Nu vill jag försöka bo kvar i huset. Hur ska vi göra det enklast, förlorar jag något om jag bara övertar lånen på huset? Eller????

Lawline svarar

Hej, En lösning som innebär att du tar över din makes hälft av de gemensamma lånen är precis som du säger förmodligen det enklaste. Halva lånet motsvarar ju i ditt fall nästan på kronan halva husets värde. Så under förutsättning att den värdering som gjorts av huset är korrekt, så är detta en lämplig lösning. Det skall dock sägas att ett sådant övertagande av lån i regel måste godkännas av långivaren, dvs banken i det här fallet. Vänligen,
Carl Johan ZimdahlRådgivare