FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/01/2007

gåva eller försträckning mellan makar

När vi köpte vårat hus så lånade vi lite extra pengar till för att kunna förbättra standarten på huset. Med de här extra pengarna löste vi även ut min skuld på 8000 kr. som jag hade tagit innan vi blev ihop. Nu har vi separerat och han kräver att jag måste betala tillbaka hans del av mitt lilla lån plus 3 års ränta till det kontant. Har han lagen på sin sida, måste jag betala?

Lawline svarar

Hej, först och främst bör man reda ut hur mannens del av återbetalningen ska betraktas - som en gåva eller som ett lån. För gåva av lös egendom ställs inga särskilda formkrav, d.v.s. det finns inte några krav på skriftlighet eller liknande. Det rör sig om en gåva om givaren frivilligt gör en förmögenhetsöverföring vilken leder till att dennes förmögenhet minskar, samtidigt som gåvotagarens förmögenhet ökar. I fokus för bedömningen står alltså givarens/långivarens avsikt vid tidpunkten för gåvan/lånet - var dennes avsikter benifika eller inte. I fall som detta så borde din f.d. man ha bevisbördan för att rättshandlingen ska betraktas som ett lån och inte som en gåva, eftersom han lättast hade kunnat säkra bevisning därom. Om rättshandlingen skulle bedömas som en gåva, så kan givetvis mannen inte i efterhand kräva tillbaka några pengar. Däremot så finns det en möjlighet till jämkning vid bodelning, d.v.s. man kan frångå huvudregeln om hälftendelning av det sammanlagda giftorättsgodset. Dessa möjligheter finns i 10:3, tredje stycket samt 12:1 i Äktenskapsbalken (ÄktB). Den sistnämnda paragrafen ger dock endast möjlighet för den make som har mest giftorättsgods att låta båda parterna låta mindre andel av giftorättsgodset ingå vid sammanläggningen. Det verkar inte som om någon jämkning skulle vara aktuell utifrån de uppgifter som ges i frågan. Om man däremot, enligt bedömningen ovan, kommer fram till att rättshandlingen är att anse som ett lån på 4000 kronor, så blir bedömningen en annan. Frågan är dock vilka konsekvenser det skulle få. Om vi antar att ni har 50 000 kronor var i giftorättsgods, samtidigt som du har 8000 kr i skulder. Om denna skuld inte hade återbetalts så hade ni vid en bodelning erhållit 46 000 kr var. Skulden kommer således att belasta er båda lika mycket. Detta eftersom du får avräkna skulden på ditt giftorättsgods innan det sammanläggs före hälftendelningen, enligt 11:2 ÄktB. (50+(50-8))/2=46 I det andra fallet tänker vi oss att ni, som i verkligheten, gemensamt har betalat tillbaks din skuld med 4000 kr var. Ni kommer alltså ha 46 000 kr var i giftorättsgods, efter det att din skuld är betald, som ska sammanläggas och hälftendelas. Detta innebär givetvis att ni, vid bodelningen, kommer att erhålla lika mycket som i exemplet ovan. Skulden kommer att drabba båda makarna lika i båda fallen. Om vi således tänker oss att det var frågan om ett lån och inte en gåva, och du ger tillbaka de 4000 kr du är skyldig så resulterar det i följande bodelning, med utgångspunkt i exemplet: du har 42 000 kr i giftorättsgods (46 000 minus de 4000 som du betalar till din man) och din man har 50 000 (46+4). Vid bodelningen så erhåller ni återigen 46 000 kr var. Tydligen spelar det alltså inte någon roll för resultatet av bodelningen. fotnot: jag tolkar frågan som att ni tidigare varit gifta. Ifall förutsättningarna är annorlunda, eller ifall något är oklart i övrigt, så är du välkommen att återkomma. vänliga hälsningar
Rådgivare