FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/01/2007

Arvsavstående till förmån för efterlevande make

Vad är en lämplig formulering i bilaga till bouppteckning för när ett särkullebarn väljer att uppskjuta rätten till sin laglott till dess att den överlevande parten faller ifrån?

Lawline svarar

Hej! Den i doktrinen vedertagna termen är "arvsavstående till förmån för efterlevande make". Om endast termen arvsavstående används antas nämligen arvsavståendet vara av sedvanlig beskaffenhet och gälla till förmån för barnets egna arvingar. Med vänlig hälsning
Daniel WaermeRådgivare