FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/01/2007

Vart vänder jag mig vid brott mot Sambolagen?

Var ska jag vända mig då jag har problem gällande att min föredetta sambo inte har följt sambolagen då vi flyttat ifrån varandra?

Lawline svarar

Hej, Då Sambolagen (se http://lagen.nu/2003:376) till stora delar går att avtala bort (genom t.ex. ett samboavtal) så är svaret på frågan till stor del beroende på vad du och din f. d. sambo har avtalat. Då jag inte vet exakt vilken föreskrift i Sambolagen din f. d. sambo har brutit mot så är det svårt att ge ett precist svar. Men under förutsättning att inget har avtalats mellan er så skall, om någon av samborna begär det, bodelning ske när ett samboförhållande upphör av annan anledning än att samborna gifter sig, enligt 8 §. Begäran om bodelning måste dock framställas inom ett år från det att samboförhållandet upphört, enligt 8 § 2st. Så om ditt problem rör att din sambo inte iakttagit reglerna om bodelning så kan du alltså fortfarande göra din rätt gällande, om mindre än ett år har passerat. Det är dock endast samboegendom som skall ingå i sambors bodelning, och som samboegendom räknas endast bostad (förutom fritidsbostad) och bohag som förvärvats för gemensam användning, enligt 3-7 §§. T.ex. en bil utgör alltså inte samboegendom. För att mer exakt kunna besvara frågan om ditt specifika problem behöver jag som sagt lite mer detaljer. Men oavsett vad frågan gäller så är ju utgångspunkten att vända sig till din f.d. sambo i första hand, och om det inte går att lösa er emellan så får du vända dig till allmän domstol (eller en advokat som hjälper dig att driva ärendet vidare). Lycka till och återkom gärna om du har fler frågor. Vänligen,
Carl Johan ZimdahlRådgivare