FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/01/2007

Kan en vara reklameras trots att garantiden gått ut?

Hej! Jag köpte 050629 en kaffebryggare till vårt lantställe, den är använd ca 60-80 ggr, och i julhelgen slutade den fungara. Har jag rätt att begära en ny trots att garantitiden bara var ett år. En kaffebryggare bör väl tåla betydligt fler bryggningar. MWH Lena

Lawline svarar

Hej Visst ska en kaffebryggare tåla att användas. Du har rätt att reklamera en vara tre år efter att du köpt den. Det framgår av 23 § 3 st konsumentköplagen http://lagen.nu/1990:932 Det spelar ingen roll att garantitiden är ett år. Säljaren kan inte avtala bort konsumentköplagen. Många säljare är inte medvetna om att köparen kan reklamera varan tre år efter köpet, men det är bara att stå på sig. Lycka till Vänligen
Rådgivare