FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/01/2007

Bodelning vid upphörande av samboförhållande.

har min sambo rätt till halva lägenheten som jag hadde innan vårt förhållande? om vi går isär

Lawline svarar

Hej, Nej din sambo har inte rätt till halva din lägenhet vid en eventuell separation. När sambor gör en bodelning delas bara samboegendom. Samboegendom är endast sådan egendom som förvärvats för gemensam användning, 3 § Sambolagen (och utgör bostad eller bohag). Då du hade din lägenhet innan ni blev sambor är den inte införskaffad för gemensamt bruk och skall inte ingå i en eventuell bodelning. Se hela sambolagen http://lagen.nu/2003:376 . Med vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare