FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/01/2007

Arvsrätt efter föräldrar

Min mor gick bort före nyår. Vad gäller för min eventuella arvsrätt? Är ende kvarlevande son. Min far vet ej vad som gäller. Bor sedan 20 år utomlands.

Lawline svarar

Hej, Du skriver att du är ende kvarlevande son. Har din mor haft andra barn, som i sin tur fått barn, det vill säga finns det andra kvarlevande arvingar i rakt nedstigande led? I så fall ärver nämligen varje gren lika lott. Gör det inte det ärver du ensam din mor, men om dina föräldrar var gifta, inte förrän din far går bort. Han ärver i så fall kvarlåtenskapen med så kallad fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att han fritt kan förfoga över tillgångarna, med den begränsningen att han inte kan testamentera bort tillgångarna till annan. Finns det kvarlåtenskap från din mor kvar när han går bort, enligt den kvotberäkning som gjordes vid din mors bortgång, har du rätt till efterarv. En förutsättning är givetvis att det inte finns något testamente efter din mor. Jag hoppas att du fått klarhet i dina funderingar!
Miranda BergRådgivare