FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/01/2007

Sambos arvsrätt och övertagande av gemensam bostad

Min mor är sedan många år sambo med en man . De bor i min mors villa i Upsala, som ägs av henne själv och tre barn (25% var). Hennes sambo är fortfarande skriven på sin gamla adress i Stockholm och har behållit sin lägenhet där. Är han att betrakta som sambo enligt sambolagen när han inte är skriven i på min mors adress i Uppsala? Om han är att betrakta som sambo, ärver han då en del av min mors andel i villan?

Lawline svarar

Hej! Sambor har ingen arvsrätt men det ska ju göras en bodelning mellan dem vid din mors bortgång. Enligt 1 § definieras sambor som ”två personer som stadigvarande bor tillsammans i parförhållande och har gemensamt hushåll”. Folkbokföringsadressen kan användas som bevismedel men är inte avgörande och av vad du skriver tycks det vara fråga om ett samboförhållande. Enligt 3 § utgör sambors gemensamma bostad samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Eftersom jag antar att du, din mor och dina syskon köpt det här huset innan din mors sambo flyttade in så ska huset inte utgöra samboegendom och alltså inte ingå i en framtida bodelning. Enligt 16 § sambolagen finns det dock en möjlighet för honom att få överta den gemensamma bostaden vid din mors bortgång om han kan visa att han har ett behov av den. Detta måste dock vara skäligt med hänsyn till omständigheterna och här talar det faktum att fastigheten samägs av dig och dina syskon mot ett sådant övertagande. Vid din mors bortgång har han dock enligt 18 § sambolagen rätt att ur bodelningen få ut egendom motsvarande minst två basbelopp, dvs ca 80 000 kr. Sambolagen hittar du http://lagen.nu/2003:376. Hoppas detta var till någon hjälp. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare