FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/01/2007

Hindersprövning vid ingående av äktenskap

Jag som är Svensk medborgare planerar att gifta mig i Sverige med en medborgare från Etiopien som bor i Sverige dock utan uppehållstillstånd. Ingen av oss har varit gifta tidigare. Vi kan båda uppvisa gilitg id-handling. Jag undrar om hon måste skaffa någon form av intyg om civilstånd från Etiopien (vet ej om det ens går att ordna) eller andra intyg för att vi ska få hindersprövningen godkänd av Skatteverket?

Lawline svarar

Hej, Enligt äktenskapsbalkens regler som du kan läsa http://www.lagen.nu/1987:230#K3p1 skall Skatteverket pröva om det föreligger något hinder mot äktenskapet. Hindersprövning begärs av er gemensamt hos Skatteverket eller Försäkringskassan. Den som inte är folkbokförd i Sverige skall i samband med hindersprövningen visa upp ett intyg av utländsk myndighet om sin behörighet att ingå äktenskapet, om ett sådant intyg kan anskaffas. Om det fordras tillstånd till äktenskapet, skall även bevis om sådant tillstånd visas upp. Jag rekommenderar därför att ni undersöker möjligheterna att införskaffa de intyg som krävs, eller att ni kontaktar Skatteverket och frågar vilka handlingar som brukar krävas från Etiopiska medborgare som vill ingå äktenkap i Sverige. Med vänliga hälsningar
Ingela HöggrenRådgivare