FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/01/2007

Gåva från förälder till ena barnet, förskott på arv?

Min bror har fått minst 100000 kronor av vår mor vid olika tillfällen under några års tid, medan jag inte har fått någon del alls. Det har inte varit tal om förskott på arv, han har bara fått det utan vidare. Både min bror och mor har talat tyst om detta, och inte velat att jag skulle få vetskap om det. Min fråga är om dessa summor kan avräknas på arvet när vår mor dör? Hur ska detta kunna bevisas i så fall? Det är ju inga småsummor.

Lawline svarar

Hej! Det här regleras i ärvdabalken (ÄB) som du finner http://www.lagen.nu/1958:637. Enligt 6 kap. 1 § ska gåvor som arvlåtaren givit till bröstarvinge avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Det innebär att man presumeras att det ska avräknas. För att det inte ska avräknas måste detta ha kommit till tydligt uttryck av arvlåtaren. Om din mor alltså uttryckligen sagt, vid gåvotillfället eller senare, att det inte ska ses som förskott på arvet så får din bror behålla pengarna. Om det ska avräknas så räknar man med dessa 100 000 vid arvsskiftet, som om de faktiskt fanns kvar bland din mors egendom. När man sedan bestämt hur mycket ni ska få var så räknar man av 100 000 från din brors del. Eftersom det är du som hävdar att han fått dessa gåvor så måste du bevisa det. Det är väl knappast så svårt med hjälp av kontoutdrag eller vittnesuppgifter från andra. Det är sedan upp till din bror att försöka bevisa att gåvan inte skulle ses som förskott, presumtionen verkar till hans nackdel. Om din mor inte efterlämnar så mycket egendom att man kan dra av hela beloppet från din brors del, så är han enligt 6 kap. 4 § ÄB inte skyldig att betala tillbaka mellanskillnaden. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare