FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/01/2007

Går det att avtala bort sambolagen?

Hej! Jag och min pojkvän har köpt lägenhet tillsammans och ska bli sambos "på riktigt". Han har en bostadsrätt sen tidigare som han nu sålt och vill "lägga in" pengar i den nya lägenheten så vi kan ta mindre lån. Då är min fråga, kan man själv skriva samboavtal för att "allting" ska gå rätt till vid eventuell sepatation?Eftersom han går ju in med ca 600.000kr så vill inte jag lura honom på det vid eventuell bodelning/försäljning av bostad. Mvh M

Lawline svarar

Hej Om du och din pojkvän inte vill att sambolagen ska gälla vid en eventuell separation kan ni avtala bort den. Det framgår av 9 § sambolagen http://lagen.nu/2003:376. Det som juridiskt sker när två sambor avtalar bort sambolagen är att egendom som omfattas av sambolagen förlorar sin egenskap som samboegendom. Ni kan alltså genom avtal själva bestämma hur en eventuell delning skall se ut. Det är viktigt att veta om att det i 22 § sambolagen finns en rätt för den sambo som bäst behöver bostaden att överta denna, även om bostaden inte utgör samboegendom. Regeln blir bara aktuell om ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Regeln blir kanske främst aktuell när samborna har barn och den sambo som ska ta hand om barnen behöver lägenheten av denna anledning. Det är viktigt att känna till bestämmelsen eftersom den inte går att avtala bort. Den sambo som får överta bostaden skall dock ersätta den andra sambo för bostadens värde. Vänligen
Rådgivare