FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/01/2007

Värdering av bostad vid bodelning

Hej, jag har läst ala svar under "Familjerätt" utan att hitta ett svar på min fråga: Hur gör man för att värdera sin gemensamt ägda bostadsrätt? Jag vill köpa ut min fd sambo och har förelagit ett för henne ej acceptabelt pris. Hur tar man reda på "marknadspriset"? Hur brukar Bodelningsförrättare göra för att få fram ett vettigt pris? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, I 17 § sambolagen står det att pengar kan utbetalas av den ena parten för att lösa ut den andre. se http://www.lagen.nu/2003:376. Det lättaste sättet att få fram en bra och opartisk värdering är att anlita en värderingsfirma. Detta är ett vanligt förfaringssätt och om inte bodelningsförättaren har en bra firma att föreslå brukar det med fördel gå att vända sig till den bank som utfärdat ert eventuella lån som i sin tur kan ge er en bra firma. Förslagsvis kommer ni överens om innan att det pris som denna firma fastställer även är det pris som ni skall se som gällande pris. Detta för att slippa meningsskiljaktigheter när priset väl fastställts. Med vänlig hälsning,
Rådgivare