FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/01/2007

Beskattning av gåva

En penninggåva på 25000 kr har givits av dödsbodelägarna för som skrivet "en betydande arbets o hjälpinsats under de sista två levnadsåren för den nu avlidne NN". NN avled under sept 2006, och pengarna överlämnades i början av dec 2006. Blir det någon gåvoskatt eller blir det någon annan skatt eller avgift för dödsboet eller att tänka på?

Lawline svarar

Det blir ingen gåvoskatt. Arvs- och gåvoskatten avskaffades i Sverige för några år sedan. Det skulle ev. kunna ses som inkomst av tjänst och därmed ska pengarna enligt 10 kap. 1 § inkomstskattelagen, se http://www.lagen.nu/1999:1229, beskattas. Avgörande är om de 25 000 kr. är att anse som en gåva eller inte. Gåvor är nämligen enligt 8 kap. 2 § undantagna från beskattning. För att det ska ses som en gåva krävs det att förmögenhetsöverföringen skett frivilligt och att överföringen till gåvotagaren skett med gåvoavsikt. I ditt fall är det troligvis att se som en gåva och därmed blir det ingen beskattning.
Michael WittingRådgivare