Påföljd vid butiksstöld

Hej, jag blev tagen för stöld på Åhléns för 1200 kronor. Jag är nu jätteorolig för jag vill veta vad påföljden blir. Vad är troligast? Jag vill ha ett strafföreläggande och böter. Är detta rimligt? Vill absolut inte att det blir åtal och ungdomstjänst! Vad tror ni händer och om det blir ungdomstjänst kan man välja böter istället?

Lawline svarar

Hej,

Eftersom summan är 1200 kronor är det mycket riktigt troligt att du döms för stöld som regleras i BrB 8 kap 1 §. Straffet för stöld är fängelse från 14 dagar upp till 2 år. Vad straffvärdet blir i det enskilda fallet beror på omständigheterna. Rör det här sig om en enstaka butiksstöld är min bedömning att straffvärdet blir ganska lågt.

Viktigt att veta är att bara för att straffet är fängelse betyder det inte att alla ska avtjäna ett fängelsestraff. Vid mindre allvarliga brott, såsom en mindre stöld, finns en presumtion om att inte döma till fängelse utan byta ut det mot andra påföljder istället t ex. villkorlig dom och böter. Den här presumtionen kan dock brytas bland annat om du tidigare gjort dig skyldig till brott. Utifrån den information du lämnat är det rimligt att påföljden kan bli villkorlig dom förenat med böter. Den villkorliga domen och böternas storlek bedöms i förhållande till vilket straffvärde stölden bedöms ha.

Du undrar även om det är möjligt att få denna påföljd genom strafföreläggande istället för åtal. Strafföreläggandet innebär att åklagaren utfärdar straffet direkt utan att väcka åtal. Enligt 48 kap 4 § 2 st RB krävs det att du erkänt brottet samt att det är uppenbart att fängelse inte skulle utdömas som påföljd vid en rättegång. Det är åklagaren som avgör om denne anser det lämpligt och möjligt att utfärda strafföreläggande i ditt fall. Det är alltså inte omöjligt att en åklagare skulle utfärda ett strafföreläggande i ett sådant här fall men jag kan inte ge ett säkert svar på om det kommer ske.

När det gäller ungdomstjänst så krävs det enligt 32 kap 2 § BrB att du samtycker till denna påföljd för att den ska vara möjlig att genomföra. Skulle du inte samtycka till ungdomstjänst delas en annan lämplig påföljd ut istället.

Vänligen,

Frida KarlssonRådgivare