Överföring till allmänheten av upphovsrättsskyddat material

Hej! Jag genomförde en kortare videointervju med en offentlig person. Jag laddade upp videon på Youtube. Häromdagen ser jag min video i ett TV-program på en kommersiell kanal. Klippet var nerladdat och nerklippt. Man varken frågade mig mig om lov eller angav någon källa. Har TV-bolaget lagen på sin sida i detta avseende och rätt att använda mitt material utan mitt tillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om upphovsrätt regleras i Upphovsrättslagen (URL), se https://lagen.nu/1960:729.

Enligt URL 1§ så omfattas bland annat videor av upphovsrättsskyddet om de uppnår verkshöjd, dvs. ett krav på en viss nivå av självständighet och originalitet vilket innebär att verket ska vara ett resultat av upphovsmannens skapande verksamhet och präglas av dennes konstnärliga självständighet. Kravet på verkshöjd är vad jag kan se inte något problem i ditt fall så din video är förmodligen skyddad av upphovsrätten och du är upphovsman.

Skyddet delas in i ekonomiska och ideella rättigheter. I ditt fall så har det skett tveksamheter från kanalens sida både vad gäller de ekonomiska rättigheterna och de ideella. De ekonomiska rättigheterna innebär att upphovsmannen som mycket stark huvudregel har exklusiv rätt att framställa kopior och tillgängliggöra sitt verk för allmänheten och att det därmed är otillåtet för andra att förfoga över verket på ett sådant sätt utan tillstånd från upphovsmannen (URL 2§). I ditt fall så har kanalen överfört verket till allmänheten genom att visa det på TV och har därmed kränkt din upphovsrätt. Att du redan har lagt upp verket på Youtube har ingen betydelse. Det finns dock en hel del undantag från upphovsrättsskyddet och det är svårt för mig att veta om något undantag är tillämpligt utan att veta mer om hur klippet användes, i vilket syfte det var och vad det var för sorts program. Till exempel så kan man få lov att citera ur ett verk och använda det i en parodi.

De ideella rättigheterna innebär bland annat att upphovsmannen ska ha rätt att få sitt namn utsatt i enlighet med god sed (URL 3§). De ideella rättigheterna är i princip ovillkorliga vilket innebär att man skulle ha uppgett ditt namn i programmet (URL 11§). Om man uppgav ditt namn i eftertexten så kan det dock vara tillräckligt.

Vad jag kan se så verkar det som att kanalen har utnyttjat din video i strid med upphovsrätten. Jag tycker därför att du ska höra av dig till kanalen och säga att du anser att din upphovsrätt har blivit kränkt och att du vill ha ersättning för kränkningen. Enligt URL 54§ 1st så har du rätt till skälig ersättning för utnyttjandet och enligt 2 st så har du rätt till skadestånd om du kan visa att du har lidit någon skada genom utnyttjandet. Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare