Internationell registrering av varumärken

Hej Lawline! Jag skulle vilja registrera flera olika varumärken i en rad europeiska länder samt USA. Det verkar som att jag enligt WIPO måste ha en nationell registrering som grund för de internationella. Stämmer detta? Måste jag registrera en massa varumärken på olika språk i Sverige för att sedan kunna registrera dessa internationellt? Tack för en i övrigt mycket bra tjänst.

Lawline svarar

Hej,

Om du vill registrera ett specifikt varumärke i flera olika länder genom WIPO-systemet så stämmer det att ansökan måste grundas på en nationell registrering eller ansökan. En internationell ansökan ska vara skriven på engelska, se 5 kap. 3 § varumärkeslagen(2010:1877). Om själva varumärket består av ord eller fraser på ett visst språk, så ska rätt språk användas för märket redan i ansökan. Anta att man vill använda ett ord eller en fras på spanska som varumärke; då är det den spanska frasen som ska registreras. Det går inte att först registrera en svensk fras för att sedan översätta den till olika språk i en internationell ansökan.

Jag vet inte om du planerar att sälja olika produkter, eller om tanken är att sälja samma produkt under olika varumärken i olika länder. Förutsatt att det är en och samma produkt som ska säljas överallt, så kanske du inte ens behöver flera varumärken; samma varumärke kan vara gångbart i flera olika länder. Ett varumärke behöver ju inte nödvändigtvis vara en fras på det språk som används i det land där märket registreras. Det finns många exempel på märken bestående av ord från främmande språk eller helt påhittade ord. Varumärken baserade på helt nya ord, skapade av den som registrerar märket, har dessutom generellt en stark särskiljningsförmåga. Och ju lättare ett varumärke är att skilja från andra märken desto lägre är risken för rättsliga konflikter relaterade till märket.

Skulle du å andra sidan vilja använda olika varumärken i olika länder så kanske du inte har nytta av en internationell ansökan – det kan istället vara bättre att göra ett antal olika nationella ansökningar.

Om du planerar att sälja produkter under samma varumärke i många europeiska länder så kan det vara lämpligt att registrera märket på EU-nivå genom OHIM (The Office for Harmonization in the Internal Market). Ett europeiskt s k ”gemenskapsvarumärke” är giltigt i alla EU-länder. Om du vill registrera ett gemenskapsvarumärke så kan du antingen lämna in en ansökan till Patent- och registreringsverket eller ansöka direkt till OHIM. En ansökan om registrering av ett europeiskt gemenskapsvarumärke kan skrivas på svenska, men eventuella förhandlingar som gäller ansökan kommer att ske på antingen engelska, franska, tyska, italienska eller spanska - se artikel 115, rådets förordning (EG) nr 207/2009 av den 26 februari 2009 om gemenskapsvarumärken. I ansökan ska man ange vilket förhandlingsspråk som ska användas.

Det går också bra att ansöka om varumärkesregistrering enligt OHIM-systemet samtidigt som du gör en internationell ansökan. Du kan t ex ansöka om att registrera ett visst varumärke i dels USA, dels EU som helhet. Den del av den internationella ansökan som rör EU kommer därefter att behandlas av OHIM.

Varumärkeslagen hittar du https://lagen.nu/2010:1877.

Du kan hitta mer information om registrering av  europeiska varumärken på OHIM:s hemsida: http://oami.europa.eu/ows/rw/pages/CTM/index.en.do

Den europeiska varumärkesförordningen, rådets förordning (EG nr 207/2009 av den 26 februari 2009 om gemenskapsvarumärken, hittar du här: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32009R0207:SV:HTML.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare