FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/12/2006

Boutredningsman vid dödsboförvaltning

Hej! Vem är lagligt ANSVARIG att ansöka om en boutredningsman i ett dödsbo? Om ingen vill ta på sig uppgiften så måste det ju finnas någon som bär det huvudsakliga ansvaret. Detta gäller ett dödsbo med anknytning till flera länder och jag har förstått det som att man då enligt lag måste ha en boutredningsman. I detta fall vill ingen ta på sig ansvaret om en ansökan med risk att då bli ersättningsskyldig. Vem bär ansvaret, ty det måste ske? Mvh, Marie

Lawline svarar

Hej. Enligt svensk lag torde ingen skyldighet att vid arvskifte förordna någon boutredningsman. Vid komplicerade förfarande, då som i ditt fall dödsboet har anknytning till flera länder, kan det emellertid vara lämpligt då sådan yrkesman torde väl känna till de bestämmelser och förfarande som gäller. Huruvida sådan skyldighet finns enligt utländsk lag kan jag av din fråga dessvärre inte besvara. Detta kan exempelvis bero på vilket lands lag som blir tillämplig. Om vi utgår från svensk lag har enligt 19 kap. 1§ ÄB ett antal subjekt, framförallt dödsbodelägare och testamentstagare, en rätt att begära att dödsboet ska förvaltas av en boutredningsman. Någon skyldighet att göra så kan emellertid inte utläsas ur lagen utan enligt 18 kap. 1§ har efterlevande make eller sambo, universella testamentstagare och dödsbodelägare möjlighet att gemensamt förvalta dödsboets egendom. Arvingar och universella testamentstagare kan sedan också skifta arvet, enligt 23 kap. 1§. Boutredningsmannen ska utfå skälig ersättning ur dödsboet, 19 kap. 9§, således föreligger ingen personlig ersättningsskyldighet . Med Vänlig Hälsning
Ola DavidssonRådgivare