Påföljd och preskriptionstid vid bedrägligt beteende?

Hej. Bedrägeri via internet. Dvs personen säger att han inte fått varan. Värde 800 kr. Vad räknas det som? Påföljd? Ej straffad sedan tidigare. Och när preskriberas det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bedrägeri är ett brott med tre grader. Normalgraden (bedrägeri), ringa (bedrägligt beteende) och grovt (grovt bedrägeri). Bedömningen görs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter. I förarbetena uttalas att beloppsgränsen mellan bedrägeri och bedrägligt beteende bör ligga högre än gränsen mellan snatteri och stöld. Denna gräns låg tidigare på just 800 kr men i NJA 2009 s. 586 höjde Högsta domstolen denna gräns till 1000 kr.

Sett till beloppet torde alltså den aktuella gärningen vara att betrakta som bedrägligt beteende i enlighet med 9 kap. 2 § st. 1 Brottsbalken. Den påföljd som är aktuell är därmed böter alternativt fängelse i högst 6 månader. I normalfallet är det framförallt böter eller villkorlig dom som döms ut för liknande brottslighet.

För bedrägligt beteende är preskriptionstiden 2 år enligt 35 kap. 1 § st.1 p.1 BrB.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare