Bodelning och underhåll

Hur går en bodelning till om den ena maken inte äger något allt ? Ex make A har inga tillgångar alls, medan make B äger det gemensamma huset, värt 500.000, BMW:n som är värd 400.000 och övriga bankmedel till ett värde av 70.000. Hur skulle en bodelning mellan makarna se ut ? & hur stor chans är det för make A att få underhåll under förutsättning att alla B'stillgångar är enskild egendom, huset genom 3:e mans villkor, resterande genom äktenskapsförord ? Finns det någon möjlighet alls för make A att få ut något ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Bodelning mellan makar regleras i äktenskapsbalken. I sjunde kapitlet § 1 stadgas att all egendom som inte är makarnas enskilda egendom är giftorättsgods. Även skulder som inte är hänförliga till enskild egendom räknas hit. Det innebär att det enda som kan bodelas är (som jag förstår din fråga) det gemensamma huset, BMW:n samt bankmedlen.

Dagen talan om äktenskapsskillnad väcktes utgör utgångspunkten i egendomsförhållandena enligt nionde kapitlet § 2. Det innebär att man räknar med värdet tillhörigheterna hade dagen då ansökan om skilsmässa lämnades intill tingsrätten. Om huset, bilen och bankmedlen vid den dagen uppgick till ett värde av (500 000 + 400 000 + 70 000 =) 970 000kr, ska det fördelas lika mellan makarna. Det innebär att A och B ska ha 970 000/2 = 485 000kr vardera.

Eftersom make B äger giftorättsgodset, har B rätt till att bestämma hur det ska fördelas. B kan också välja att ge A en summa på 485 000kr och behålla alla ägodelar. Det enda A har rätt till är just beloppet på 485 000kr.

Vad gäller underhållsbidrag så regleras det i det sjätte kapitlet. Huvudregeln följer av § 7 första stycket, som stadgar att varje make svarar för sin egen försörjning efter äktenskapsskillnad. Undantagen framkommer i det andra stycket och tredje stycket, och riktar sig till fall då bidrag behövs under en övergångstid samt när en make efter ett långvarigt äktenskap har svårigheter att försörja sig.

För att underhåll ska utgå måste det finnas ett orsakssamband mellan äktenskapet och det ekonomiska behovet. Ett exempel på ett orsakssamband är att make A haft dubbelt så höga inkomster som make B, medan make B sedan äktenskapets ingående ägnat sig åt hem och barn och endast sporadiskt har arbetat utanför hemmet, samt att B uppbar sjukpenning och var sjukpensionerad (se rättsfallet NJA 1998 s. 238). Att en make har ett lägre betalt arbete är därmed inte ett exempel på orsak mellan äktenskapet och det ekonomiska behovet.

Enligt § 8 kan en make få underhållsbidrag under en övergångstid.  Detta bidrag syftar dock till att hjälpa den andra maken att komma på fötter genom att söka sig ett arbete (om den inte har något) eller utbilda sig i syfte att kunna få ett arbete.

Jag vill dock understryka att underhållsbidrag tilldelas sparsamt, och att reglerna spelade sin största funktion för flera decennier sedan när kvinnor i större utsträckning var hemmafruar. Därmed inte sagt att reglerna inte används idag.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare