Möjlighet att minimera arv till särkullbarn

Hej ! Kan man i ett testamente skriva att man önskar att den efterlevande maken ärver all egendom med full äganderätt ? Två gemensamma barn finns och maken har två särkullbarn . Kan den efterlevande maken genom att skriva nytt testamente påverka fördelningen till respektive barn ? Vi önskar helst göra särkullbarnen arvlösa eller ge dem så lite som möjligt pga. att de redan ärvt mycket större tillgångar än det är fråga om i detta fallet . Hur skriver vi på bästa sätt ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637.

Jag skulle rekommendera er att i testamentet skriva hur ni vill att er kvarlåtenskap skall fördelas och att ni önskar att särkullbarnen respekterar detta. Ni kan även skriva in att ni önskar att efter båda makarnas död skall kvarlåtenskapen fördelas lika mellan era gemensamma barn.

Ni kan däremot inte göra särkullbarnen arvlösa då barn alltid har rätt att få ut sin arvslott, vilket är hälften av vad barnen ärver om det inte finns något testamente, 7 kap 1 §. Om din make avlider före dig har särkullbarnen dessutom rätt att få ut sitt arv direkt, 3 kap 1 §. För att få ut laglotten måste särkullbarnen i sådana fall påkalla jämkning av testamentet, 7 kap 3 §. Särkullbarnen kan däremot välja att avstå från sitt arv till fördel för den efterlevande maken och istället ta ut arvet först när båda makarna avlidit, 3 kap 9 §. Genom att upprätta ett testamente till fördel för den efterlevande maken kan ni alltså minimera arvet till särkullbarnen.

Om ni skriver att efterlevande make ärver med full äganderätt innebär det att efterlevande maken ärver egendomen helt, dvs. den avlidne makens barn har ingen rätt till efterarv när den efterlevande maken avlider. Att efterlevande make ärver med fri förfoganderätt innebär däremot att barnen till den först avlidne maken har rätt till efterarv.

Den efterlevande maken kan upprätta ett nytt testamente där denne förordnar om hur dennes kvarlåtenskap skall fördelas. Om du avlider först kan alltså din make välja att testamentera bort hela kvarlåtenskapen till era gemensamma barn. Särkullbarnen måste i sådana fall begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare