Hund biten av hund

Hej! Min kompis passade min hund i helgen. Tanken var att hon skulle hämta galler hemma hos mig och ha min hund i valphagen. Hon sket i vår överenskommelse att hämta hagen och hade min hund lös i hennes lägenhet. Sedan så gav hon sin egen hund mat när min hund var där. Min hund gick fram till den andra hunden som då bet min hund över huvudet och punkterade en andningsväg. Det jag undrar nu är vems försäkring som gäller. Hennes hund bet min, båda var lösa inne i lägenheten. Hennes hund är vaktig vilket gjorde att vi från början kom överrens om att hon skulle ha valphagen.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

I enlighet med 19 § lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150#P19S1) har hundägare ett strikt ansvar för sina hundar. Det betyder att även om man som hundägare inte kunde hjälpa att ens hund vållade någon form av skada så är man ersättningsskyldig för den skada som hunden har vållat.

I förevarande fall är det din kompis, eller hennes försäkringsbolag, som ska ersätta den skada hennes hund orsakade din hund.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SvenssonRådgivare