Skadeståndsansvar för hund

Hej! Jag har varit hundvakt åt en väns hund. Under denna dag så hade vi besök av bekanta med barn som ville leka med hunden. Minsta barnet blev rädd när hunden ville leka och började springa iväg med hunden efter sig. Jag skulle då stoppa hunden och får min axel ur led vid detta tillfälle. Jag såg det som ett solklart olycksfall och anmälde det därför till mitt försäkringsbolag. Detta bolag har nu hört av sig och påstår att det är hundägarnas ansvar och att det därför ska anmälas till det bolaget de har sin hund försäkrad hos. Kan detta verkligen stämma? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förutsätter i mitt svar att det har varit fråga om ett tillfälligt hundvaktande och inte något som sker så regelbundet att du genom ett kontraktsförhållande kan ses som ”vårdare” av hunden. I ett sådant fall hade andra skadeståndsrättsliga regler blivit tillämpliga.

En hundägare har ett rent strikt ansvar för sin hund. Enligt lag om tillsyn över hundar och katter 19 § ska ägaren ersätta skador som har orsakats av hunden, oavsett om ägaren har varit vållande eller ej. Skadan ska alltså anmälas hos hundägarens försäkringsbolag.

Lag om tillsyn över hundar och katter hittar du https://lagen.nu/2007:1150

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare