Immaterialrätter i uppdragsförhållanden

Hej, jag håller på att bygga en tekniskt avancerad hemsida för den verksamhet jag håller på att starta upp. För själva skapandet av sidan har jag anlitat två externa bolag/personer. En person skapar jag designen med och den andra programmerar det hela. Personen som gör designen skapar även, i samråd med mig, företagets logga. Jag vill självklart äga samtliga rättigheter till såväl logga som hemsidan och dess utseende. Äger jag rättigheterna per automatik, eftersom detta är betalda uppdrag från mig? Om inte, vad bör jag ha med i offertunderlaget inför betalningen, så att allt blir korrekt? Eller bör jag ha ett separat avtal för att få med detta? Jag ser mycket fram emot er respons! Ett stort tack på förhand! Med vänlig hälsning, HeeLee

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Huvudregeln vid anställningsförhållanden är att arbetsgivaren inom sitt verksamhetsområde och för sin normala verksamhet utnyttja sådana verk som tillkommer som ett resultat av arbetstagarens tjänsteåligganden gentemot arbetsgivaren.

I uppdragsförhållanden är inte svaret lika givet. Det avgörande är vad som anses vara avtalat mellan parterna.

Enligt min bedömning tillfaller förstås rätten att utnyttja verken dig eftersom det framstår som syftet med avtalet. Frågan om hela rättigheten ska anses överlåten är däremot inte helt klar. Enligt specifikationsprincipen är inte mer överlåtet än vad som tydligt framgår är överlåtet.

Jag rekommenderar därför att ni tydligt avtalar om vem rättigheterna ska tillfalla. Det kan ni göra både muntligen och skriftligen utan några formkrav. Det viktiga är att det är tydligt och har framgått innan avtal slutits. Ha dock i åtanke att muntliga avtal ofta är svåra att bevisa. Något separat avtal är alltså inte nödvändigt men så klart en möjlighet.

Lawline RådgivareRådgivare