Enskild egendom vid makes död

Min man har fått en summa pengar av sin mor som gåva. Av gåvobrevet framgår att detta ska vara hans enskilt egendom och avser inte förstkott av arv. Jag och min man har båda barn sedan tidigare, inga gemensamma. Vi har upprättat ett testamente för att ärva varandra. Vad händer med gåvan om min man avlider före mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

När en make erhållit en gåva med villkor om att den ska vara enskild egendom så får detta betydelse vid en eventuell bodelning mellan makar. Detta innebär således att om du och din make skulle skilja er så skulle den enskilda egendomen inte ingå i bodelningen. Vid den ena makens död så blir förfarandet lite mer komplext. Då en make dör ska en bodelning göras. En bodelning är ett avtal och kräver därför två parter, vilket i ett fall som ditt skulle bli du och din makes arvingar, enligt 9:5 Äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230#K9P5S1. I bodelningen skulle inte den enskilda egendomen ingå, utan där skulle bara giftorättsgods ingå. Giftorättsgods definieras negativt, dvs det som inte är enskild egendom är giftorättsgods i ett äktenskap, 7:1 ÄktB. Det innebär alltså att vid en bodelning så kommer du inte bli tilldelad den enskilda egendomen på din lott. Enligt lag är din makes särkullbarn hans arvingar, 2:1 Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1. Barnen tar lika lott, vilket innebär att om de är tre barn ärver de en tredje del var. Detta är deras arvslott. Eftersom du och din make har upprättat ett testamente er emellan så inskränker det barnens arvsrätt. En bröstarvinge, barn eller barnbarn etc, har alltid rätt till laglotten och laglotten är hälften av arvslotten. För att din makes barn ska få rätt till sin laglott erfordras dock att de klandrar testamentet, 7:3 ÄB. Detta innebär att barnen tillsammans har rätt till hälften av arvet och du kommer ärva resterande. I denna situation kan du ärva den gåva som tidigare gjorts enskild, för det har bara betydelse för bodelning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

okänd okändRådgivare