FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/04/2013

Angående bortfallande av påföljd

Jag har nyligen fått höra om en person som missbrukat sin förtroendeställning genom att förskingra ca 2 Mkr. Personen ifråga var ordförande för en ideell förening. Föreningens säte: Stockholm. Föreningen disponerade ca 2 Mkr avsedda för välgörande ändamål. Dessutom ägde föreningen ett stort antal värdefulla konstföremål och dito antikviteter. För det fall att föreningen avvecklas finns mycket tydliga regler hur kapital och egendom ska hanteras. Detta regelverk har ej följts. Föreningen är dock avvecklad. Personen som har förskingrat pengarna hade starkt mandat som ordförande för föreningen och hon har manipulerat på ett sådant sätt att hon fått nödvändiga godkännanden och beslut, dock har dessa godkännanden givits mot bättre vetande. När de personer som givit sina godkännanden förstått vad de godkänt, har de reagerat kraftigt. De är äldre personer, kanske det ska tilläggas. Personen (ordföranden) har dubbelt medborgarskap, svenskt och schweiziskt. Hon bor numera i Berlin. Pengarna och egendomen (konst och antika möbler) har förts till Schweiz. Jag vill mena att brott begåtts och jag avser att anmäla det skedda. Dock, är det någon mening? Brottet begicks runt 2008 - 2010. Hur lång preskriptionstid är det på den här typen av brott?

Lawline svarar

Hej!

Om du tror att ett brott kan ha begåtts råder jag dig att anmäla detta till polisen så att de kan utreda vad som skett.

Det svåraste straffet som kan dömas ut för förskingring är två års fängelse (10 kap. 1 § brottsbalken), och sex år om brottet är att anse som grovt (10 kap. 3 § brottsbalken).

Brottsbalkens 35 kap. behandlar bortfallande av påföljd (preskription), och i 1 § anges att preskriptionstiden är 5 år för brott med maximalt straff på fängelse i 2 år, samt 10 år för brott med maximalt straff på fängelse i 8 år. Om brottet begicks 2010 har det alltså ännu inte preskriberats.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700 .

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare