FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/04/2013

Om risk för att bli utvisad i samband med brott m.m.

Min kusin blev haffad för stöld av en jacka på krogen. Vad ska han tänka på att fråga sin offentliga försvarare? Han är utländsk medborgare, bara bott i Sverige i ett par år (är gift med svenska). Stämmer det att utlänningar får strängare straff, och att domstol och sånt inte tror på utlänningar när de har papper på att de inte har begått brott någonsin i sitt land? (aldrig blivit haffad förr någonstans) Hur stor är risken att han blir utvisad?

Lawline svarar

Hej,

Det kan vara bra att fråga sin försvarare hur det kommer att gå till på rättegången så att man är väl förberedd vid förhandlingen och så att denne informerar om den misstänktes rättigheter  (t.ex. rätt att vara tyst under rättegången).
Utlänningar från enligt svensk lag inte strängare straff än svenska medborgare.
Ett papper som en person har på att denne inte begått brott i sitt hemland är ett bevis som av domstolen kommer att värderas efter samma parametrar som vilket annat bevis som helst.

Om personen döms till svårare påföljd än böter (t.ex. fängelse) och det bl.a. kan antas att han eller hon kommer att fortsätta begå brott i landet, kan personen komma att utvisas (8 kap 8§ Utlänningslagen).

Stöld av normalgraden ger fängelse i högst två år (8 kap 1§ brottsbalken).

Utlänningslagen hittar du https://lagen.nu/2005:716#K8P8.
Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700#A2.

Mvh,

Olle AnderssonRådgivare