För mycket utbetalt - olovligt brukande

Hej! Har en fråga kring lagen om kvittningsrätt. Jag fick nämligen först för lite i lön på mitt jobb på ICA. När jag påpeka detta fick jag min lönehöjning, men det blev något fel när de skulle korrigera och de har nu gett mig för mycket lön de senaste 5-6 månaderna. Det vill säga 2000 extra i månaden (sammanlagt 10 000) och chefen sade igår om att de skulle kvitta de mot mina framtida löner och att jag var återbetalningsskyldig. Dock anser jag att jag handlat i god tro då jag inte märkt att jag fått för mycket i lön och har förbrukat pengarna. Så kallat condictio indebiti. Jag är ej medlem i Handels så får ej någon hjälp av dem. Vad kan jag göra och vad är mina rättigheter? Är jag återbetalningsskyldig ? Tack på förhand! Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Även om var i god tro när pengarna gick inte på ditt konto och därmed i din besittning, så vet du ju nu om att du fått för mycket betalt. Om du vägrar betala tillbaka dessa med hänvisning till god tro riskerar du att göra dig skyldig till olovligt förfogande som regleras i 10kap 4§ Brottsbalken. Detta beror på att du fått pengarna lovligen (inte stulit de) i din besittning och om du därefter vidtar en åtgärd (vägrar betala tillbaka) som gör att din arbetsgivares rätt till pengarna berövas - då är kraven uppfyllda för brottet olovligt förfogande.

Hoppas mitt svar var till hjälp och lycka till!

Louise MalmbergRådgivare