Är data om skolfrånvaro att räkna som allmän handling?

Hej! Jag undrar om data om skolfrånvaro (alltså elevers frånvaro i skolan) är att räkna som allmän handling?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Med begreppet allmän handling menar man handlingar som förvaras hos ett allmänt organ, t.ex. en statlig myndighet eller en kommun. Tre kriterier ska vara uppfyllda för att det ska röra sig om en allmän handling:
1.  Det ska röra sig om en handling enligt 2 kap 3 § tryckfrihetsförordningen (TF) se; https://lagen.nu/1949:105
2.  Handlingen ska förvaras hos myndigheten
3.  Handlingen ska vara antingen inkommen eller upprättad hos myndigheten (TF 2 kap 6-7§§)

Frånvaron som antecknas i kommunal verksamhet är en allmän handling oavsett om den finns på papper eller i digital form. Enligt offentlighetsprincipen har skolan därmed en skyldighet att lämna ut handlingen till den som begär.

Det är i sammanhanget viktigt att påpeka att en handling är allmän är inte detsamma som att den är offentlig. Vissa uppgifter i allmänna handlingar ska sekretessbeläggas i enlighet med offentlighets- och sekretesslagens bestämmelser. Uppgiften om en elevs närvaro och frånvaro skyddas normalt dock inte av någon bestämmelse om sekretess, då det inte utgör en del av den elevvårdande verksamheten. Däremot kan exempelvis den bakomliggande orsaken till frånvaro omfattas av elevvårdssekretess.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare