Arv och testamente vid endast en bröstarvinge (särkullbarn)

Hej! Jag är omgift sen ett par år. Min man har 1 barn, jag har inga barn. Vår bostadsrätt är skriven på mig och vårt sommarställe är skrivet på min man. Om min man avlider före mig undrar jag vem, som ärver sommarstugan, jag eller barnet? Finns det något sätt där jag kan bo i orubbat bo, t.ex genom testamente tills jag också avlider?

Lawline svarar

Hej Louise och tack för din fråga!

Om din man avlider före dig ärver hans barn sommarstugan (Se ÄB 3:1 https://lagen.nu/1958:637). Enligt 2 stycket samma § är du dock alltid garanterad 4 prisbasbelopp, dvs ca 160 000 kr.

Din man kan testamentera sommarstugan till dig men hans barn, som är bröstarvinge, har rätt att kräva sin laglott. Detta kallas för att bröstarvingen påkallar jämkning av testamentet (se ÄB 7:3)

Om sommarstugan är det enda som din man äger har bröstarvingen rätt att få tilljämkat sig 50 % av sommarstugans värde (ÄB 7:1). Observera att laglotten är en värdemässig rätt till viss del av kvarlåtenskapen (sommarstugan). Bröstarvingen kan inte begära att få viss egendom. (jmf ÄB 7:5)

Lycka till!

Markus NilssonRådgivare