Hästägares skadeståndsansvar vid sakskada

Hej. Igår var jag med om en olycka med min häst och en bil. Red på en rätt smal väg på min häst som är 99% säker för fordon. Mötte en bil som saktade ner och krypkörde framåt medans jag red sakta förbi så långt till höger jag kunde. Min häst blev dock rädd för något längre fram och backade in i bilen, som fick en skada på bakdörren. Bilägaren har beställt tid på verkstad för att byta dörr, och det täcks av hans försäkring. Han säger dock att jag ska betala självrisken, är det något som jag är skyldig att göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När ett djur orsakar skada är det två olika ansvarsgrunder som aktualiseras; strikt ansvar eller culpa-ansvar. Med strikt ansvar menas att man som ägare till djuret alltid svarar för skador som detta orsakar. Strikt ansvar gäller bland annat hundägare och de som har vilda djur i fångenskap. Cupla-ansvar innebär att ersättningsskyldighet endast uppkommer om man som ägare har varit oaktsam. Culpa-ansvar gäller för hästägare, kattägare och i princip alla andra djurägare. Alltså har du ett culpa-ansvar för skador orsakade av din häst och därmed är skadeståndslagen tillämplig (se 2 kap. 1 §, https://lagen.nu/1972:207 ).

Enkelt förklarat ska du ha gjort tillräckligt mycket av vad som kan förväntas av dig för att du ska undvika skada, för att du inte ska anses ha varit oaktsam. Av det du har beskrivit så uppfattar jag det som att du har varit så försiktig som du har kunnat och därmed torde du inte kunna anses ha varit oaktsam. Alltså torde du inte vara skyldig att betala bilägarens självrisk.

Det finns tyvärr ingen utvecklad rättspraxis när en ryttare anses ha varit oaktsam.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare