Förskingring av god man

Är det inte kriminellt om man är god man för handikappade människor att handla för deras pengar till privat bruk? Att inte betala deras räkningar i god tid utan det hamnar hos inkasso? Om man är god man åt flera stycken är det inte kriminellt att föra över deras pengar till sitt privata konto?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att enbart vara grovt slarvig och inte betala i tid är förmodligen inget brott. Däremot om man är i besittning av andras pengar och har ett förtroendeuppdrag kan det vara att anse som förskingring om man använder pengarna till annat. Förskingring stadgas i 10:1 Brottsbalken som du hittar https://lagen.nu/1962:700.

Personen ska ha fått egendom i besittning för annan på en viss grund, t.ex. avtal eller tjänst samt vara skyldig att utgiva egendomen i fråga.För att det ska vara fråga om förskingring så ska det även  innebära skada för den som är berättigad till egendomen och vinning för personen i fråga. Det måste alltså vara fråga om någon form av förmögenhetsöverföring, exempel på detta är just att denne tillägnar sig egendomen. Hoppas jag kunnat svara någorlunda på din fråga

mvh,

Emelie SynnegårdRådgivare