allmänna frågor om snatteri

Hej! Jag undrar hur det fungerar med snatteri. Hur lång tid kan det ta ungefär tills polisen kontaktar "brottslingen". Säg att snatteriet gällde en väldigt liten summa, under 20 kr. Brottslingen var då 18 år. Hur mycket bevis behövs för att brottslingen ska dömas för snatteri och vad kan straffet vara. Brottslingen erkänner inte. En väktare gjorde polisanmälan. Hur går det till när polisen kontaktar den misstänkte, blir det förhör per telefon eller annat? Kan nämnas att den misstänkte inte är dömd sen tidigare.

Lawline svarar

Hej,

Det är väldigt svårt att svara på hur lång tid det kommer att ta innan polisen tar kontakt och hur de väljer att hålla förhöret eftersom det helt beror på hur deras arbetsbelastning ser ut för tillfället. Eftersom det rör sig om en så liten summa gissar jag att det är ett låg prioriterat ärende.

Åklagaren måste bevisa uppsåt, det vill säga att personen begick brottet avsiktligen eller i vart fall var likgiltig till att brottet begicks och effekten av det. Hur mycket bevis som krävs i det enskilda fallet kan skilja sig markant men det är som sagt åklagaren som måste bevisa att uppsåt fanns.

Straffet om den misstänkte blir dömd är böter eller fängelse i högst 6 månader. Eftersom det tillgripna värdet är så lågt och den misstänkte inte är dömd tidigare kommer straffet med all sannolikhet att bli böter.

Vänligen,

Frida KarlssonRådgivare