Lagval vid skilsmässa

Hej, Jag ar bade svensk och tunisisk. Min fru ar tunisika. Vi gifte oss it Tunisien 1995. Sedan dess har vi bott for det mesta utanfor sverige. Nu har vi varit utskrivna fran sverige sedan 2004. Om vi bestammer oss for att skilja oss, vilken lag ar det som galler da? Speciellet nar det galler delning av innehav? Ar det nagon skillnad om vi flyttar till sverige? Vad hander om jag koper en lagenhet i Sverige idag. Maste vi dela pa den om vi skiljer oss? Enligt tunisisk lag sa galler aktenskapsforord det vill saga att all som star i mitt namn behaller jag. Mvh/Elias

Lawline svarar

Hejsan!

Vad uppskattat att Ni vänder Er till oss på Lawline!

Vad gäller behörigheten att ta upp mål inom Europeiska Unionen (EU) samt Svergie gäller Bryssel II-förordningen. I artikel 3 Bryssel II regleras, beroende på Er och Er frus hemvist inom EU, vilken stat inom EU är behörig att ta upp mål om äktenskapsskillnad. Beroende på vart Ni och Eran fru har hemvist samt i vilken stat Ni ansöker om äktenskapsskillnad avgörs alltså behörigheten på. För svensk del, kommer svensk domstol inte vara behörig om Ni inte flyttar till Svergie och bör där i minst ett år eller sex månader för Din del om du är svensk medborgare.

Sedan vad gäller lagval är detta inte reglerat av Bryssel II i frågor om äktenskapsskillnad.  I Svergie gäller som huvudregel svensk rätt vid lagval enligt 3 kap. 4 § IÄL (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19040026.htm). Men, eftersom Ni båda inte har hemvist i Svergie, kan någon av Er invända att äktenskapets upplösning inte är giltigt enligt den lag Ni har hemvist. I sådant fall kommner en svensk domstol beakta detta vid lagvalet (3 kap 4 § stycke 2 IÄL).

Om Ni köper en lägenhet kommer den enligt svensk rätt i princip ingå som giftorättsgods om Ni inte reglerar detta i ett äktenskapsförord.

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare