Närvarande då snatteri begicks, kan personen komma att dömas för brott?

Hej, Min dotters kompis blev tagen för snatteri på H&M till beloppet av 89kr. Min dotter hade inte tagit ngt men var med vid snatteriet. Hon förhindrade det inte men sa till kompisen att vill du sno så får du göra det själv. Jag vill inte stjäla. Nu säger Polisen att min dotter kommer att riskera att bli dömd då de nu sätter åt samtliga dvs hela gruppen som är på plats om snatteri uppdagas. Stämmer detta? Räknas det som medhjälp då? Hon hade ju inget på sig = inte tagit ngt.. Vänligen Stefan

Lawline svarar

Hej,

tack för att du har vänt dig till lawline.

Att uppskatta hur stor chans det är att  din dotter kommer att bli dömd för något brott är praktiskt omöjligt. Jag kan dock ge dig en bakgrund till vad medhjälp till snatteri innebär.

Bestämmelsen om snatteri hittar du i Brottsbalken (BrB) kap 8 § 2, se https://lagen.nu/1962:700. Vad som menas med medhjälp framgår av 23 kap 4 § BrB. Av sistnämnda bestämmelse framgår att den som uppsåtligen med ”råd eller dåd” har främjat dvs. underlättat, hjälpt till på något sätt för att en brottslig gärning ska ha kunnat inträffa kan dömas till ansvar för det om samtliga objektiva förutsättningar är uppfyllda för det aktuella brottet. Med "uppsåtligen" menas att en förutsättning för att din dotter ska kunna dömas för medhjälp  är att hon hade för avsikt att, genom sitt agerande i butiken främja sin kompis gärning. I praktiken kan det dock vara hennes trovärdighet som kommer att bli avgörande för om hon eventuellt blir dömd för medhjälp till snatteri eller inte. Den trovärdighetsbedömningen görs av domstolen som i sådana fall kommer att lägga in hennes berättelse till alla andra fakta i målet.

Utöver medhjälp till brott finns det en möjlighet att anse att någon är gärningsman utan att denne är det i ”strikt mening”. Detta kan vara fallet då flera personer tillsammans har uppfyllt samtliga brottsrekvisit för ett brott och samtliga kan då komma att dömas som medgärningsmän. Dessa har då handlat "gemensamt i samråd" eller "tillsammans i samförstånd". Kännetecknande för dessa situationer är att inte någon person själv kan sägas uppfylla samtliga brottsrekvisit utan att det är flera tillsammans som har utfört brottet. Det krävs dock att samtliga har uppsåt till handling och effekt samt att det har skett i samråd eller (tyst) samförstånd. Detta torde enligt min mening inte vara aktuellt i förevarande fall.

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

Vänligen,

Josefin AjemarkRådgivare