Arvsrätt för särkullbarn

Ett särkullebarn ärver aldrig före efterlevande make. Jag undrar om de påstående är rätt eller fel?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 ska om arvlåtaren var gift, kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Efterlämnar dock arvlåtaren någon bröstarvinge (arvlåtarens barn, barnbarn osv.) som inte är den efterlevande makens bröstarvinge (särkullbarn), gäller att makens rätt till kvarlåtenskapen omfattar en sådan arvinges arvslott endast om särkullbarnet har avstått från sin rätt enligt vad som sägs i 9 § https://lagen.nu/1958:637#K3P9S1.

Enligt 9 § kan ett särkullbarn avstå från sitt arv efter den först avlidna maken till förmån för den efterlevande maken. Om så blir fallet ärver den efterlevande maken särkullbarnets arvslott med fri förfoganderätt, vilket betyder att den efterlevande maken får förfoga över egendomen hur han/hon vill med den begränsningen att maken inte genom testamente eller förmånstagarförordnande får förordna över egendomen. Avstår en särkullbarn från sin rätt enligt denna § förvandlas dennes arvsrätt till en kvotdelsrätt i en framtida förmögenhetsmassa enligt 2 § https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1. Särkullbarnet blir då efterarvinge och har rätt att vid den efterlevande makens död få en andel som motsvarar vad särkullbarnet avstod från vid den först avlidne makens död.

De särkullbarn som väljer att inte avstå från sin rätt ärver alltså före den efterlevande maken. Finns det både gemensamma bröstarvingar och särkullbarn kan regeln i 3 kap 1 § uttryckas så att den efterlevande maken ärver de gemensamma bröstarvingarnas arvslotter men alltså inte särkullbarnets arvslott. Skulle det vara så att arvlåtaren enbart efterlämnar särkullbarn har alltså den efterlevande maken inte någon arvsrätt alls efter arvlåtaren, såvida inte den så kallade basbeloppsregeln i 1 § 2 st https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 blir tillämplig. Enligt detta stycke har en efterlevande make alltid rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken, så långt kvarlåtenskapen räcker till, få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som den efterlevande maken erhöll vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom motsvarar fyra gånger det prisbasbelopp enligt 2 kap 6 och 7 §§ socialförsökringsbalken https://lagen.nu/2010:110#K2P6S1 som gäller vid tiden för dödsfallet. Prisbasbelopp för 2013 är beräknat till 44 500 kr, vilket betyder att en efterlevande make minst har rätt till ett värde om 178 000 kr.

Påstående om att särkullbarn aldrig ärver före efterlevande make är alltså felaktigt.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare