En make dör - vad händer med huset?

Det är min svärmor som gift om sig, hon har två barn sen innan och hennes make har tre barn sen innan. Om hennes man dör, undrar hon om huset. Huset har alltid stått på hennes namn. Hon undrar om hennes makes barn kan på något sätt kräva arv av huset de bor i tillsammans? Vad har hennes makes barn rätt att ärva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

När en person som är gift dör ska bodelning ske innan kvarlåtenskapen kan fördelas. Bodelning innebär att makarnas giftorättsgods delas lika, detta kan även inkludera fastigheter. Dock kan makarna avtala, antingen innan eller under äktenskapet, att viss egendom ska utgöra enskild egendom vilken därmed inte kommer omfattas av en bodelning. Ett sådant avtal kallas äktenskapsförord och måste registreras hos skatteverket för att vara giltigt. Om din svärmor och hennes man har ett äktenskapsförord kommer alltså ingen delning av huset ske i det fall att han avlider.

Om en fastighet inte utgör enskild egendom kommer den däremot ingå i bodelningen. Följaktligen kommer den delas lika mellan den efterlevande maken och arvlåtarens bröstarvingar, det vill säga särkullsbarnen. I ett sådant fall är en lämplig lösning att den efterlevande maken löser ut särkullsbarnen genom en ekonomisk ersättning som motsvarar deras anspråk på halva fastigheten.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare