FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/04/2013

Hävning vid fel i vara

Häva köp Har köpt husvagn i befintlig skick av person 1 samt fru. Person 1 använder sig av flera namn på nätet.. Husvagnen visade sig vara obrukbar vid senare undersökning och jag tänker försöka häva köpet. Har gjort skriftlig dokument som jag kommer att lämna till honom där det står att jag vill häva köper samt utdrag ur 1990:931 samt att all vidare kommunikation i detta ärende skall vara skriftlig. Hur går jag vidare om person 1 med fru inte vill häva köpet.?

Lawline svarar

Hej!

Vid köp av vara från en annan privatperson är det mycket riktigt köplagen (KöpL) som är tillämplig. För att hävning ska kunna aktualiseras krävs att säljaren har begått ett avtalsbrott, vilket vid köpeavtal utgörs av antingen dröjsmål med varans avlämnande eller fel i varan. I 19 § KöpL regleras i vilka fall en vara som köpts i befintligt skick kan anses vara felaktig. Varan är felaktig om:

1)  den inte överensstämmer med uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,

2)  säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

3)  varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Som köpare kan man dock inte åberopa ett fel som man måste antas ha känt till vid köpet. Om du undersökte varan före köpet kan du alltså inte åberopa något fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen. Om du inte före köpet har undersökt varan, men säljaren har uppmanat dig till att göra det, kan du kan inte heller åberopa något fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder (20 § KöpL).

Skulle varan anses felaktig krävs för att du ska kunna häva köpet att du inom skälig tid lämnar säljaren meddelande om att du vill häva köpet, och det krävs också att felet är av väsentlig betydelse för dig och att säljaren insett det (39 § KöpL). Vad som är ett fel av väsentlig betydelse avgörs med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet.

Är det så att säljaren vägrar att gå med på att köpet ska hävas kan du väcka talan mot säljaren. Hur du går tillväga med stämningsansökan kan du läsa om på http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/Att processa är något som kan bli väldigt dyrbart om man förlorar målet, varför det kan vara värt att innan en process inleds ta kontakt med en jurist som kan ge dig mer rådgivning om hur stora dina chanser att vinna en process är. Juristen kan också hjälpa dig med att utforma stämningsansökan och föra din talan, då det är något som kan vara svårt att göra på egen hand.

KöpL hittar du https://lagen.nu/1990:931

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare