För mycket utbetalt - olovligt brukande

Hej, min förra arbetsgivare (en butikskedja) har nu i efterhand jag slutat där kommit fram till att jag fått för mycket i sjuklön. summan är på 5200:- dom betalde ut i dagar istället för timmar. Jag själv upptäckte inte detta då min lön var inom samma summa jag brukar få ut, samt min lönespecifikation fick jag ca 1 månad för sent. jag slutade på företaget 31 januari och dom har hört av sig nu att dom vill ha pengarna tillbaka. Vad har jag för rättigheter här? Tacksam för svar Malin

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom pengarna felaktigt betalats ut så tillhör de inte dig och om du skulle vägra att betala tillbaka riskerar du att göra dig skyldig till olovligt förfogande (Brottsbalken 10:4). Mitt råd är alltså att återbetala pengarna.

Hoppas mitt svar varit till hjälp och lycka till!

Louise MalmbergRådgivare