FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/04/2013

Fel i varan - påföljder

Hej! Jag undrar över vilka rättspåföljder som kan användas i dessa två fall enligt köplagen: 1. Niklas trycker ut en kopp kaffe ur en kaffeautomat. Kaffet har till följd av ett fel i automaten blivit skållhett och Niklas bränner sig rejält på tungan. 2. I en annons från tillverkaren av en kopiator framgår att en viss modell skall klara av kopiering till särskilt overhead-papper. Ett företag köper fem kopiatorer för bl.a. det ändamålet, men i efterhand visar sig uppgiften vara felaktig såtillvida att egenskapen endast finns hos modeller i en högre prisklass. Återförsäljaren vill inte kännas vid den felaktiga uppgiften och menar att saken inte diskuterats vid köpet. Tacksam för svar, Mvh Anton

Lawline svarar

Hej,

I första exemplet är konsumentköplagen tillämplig om Niklas som konsument köper kaffet av en näringsidkare.

Aktuella påföljder är avhjälpning/omleverans, prisavdrag och skadestånd. Hävning är knappast aktuellt om varan har konsumerats. Påföljderna i köplagen siktar främst på att ersätta varan och ersätter alltså inte personskadan som Niklas drabbats av (om det nu ens uppstått en sådan). I konsumentköplagen finns 31 § för vissa skador som orsakas av produkten. Skador orsakade av produkten regleras annars främst i produktansvarslagen.

I det andra exemplet är köplagen tillämplig.

Kopieringsmaskinerna är troligtvis felaktiga enligt 18 § Köplagen om de inte överensstämmer med uppgifter lämnade vid marknadsföringen. Det spelar alltså ingen roll om parterna inte diskuterat detta vid köpet. Aktuella påföljder är avhjälpning/omleverans, prisavdrag, hävning och skadestånd.

Notera säljarens rätt till avhjälpning/omleverans i vissa fall (36 § Köplagen), samt att skadeståndspåföljden är kombinerbar med andra påföljder.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare