FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/12/2006

Vem ärver vem?

Hej! Min faster Elly gick bort för drygt en månad sedan (hennes man var död och inga barn) och nyligen gick min kusin (ett av hennes syskonbarn bort). Nu säger boupptecknaren att min döda kusins fru ärver före min pappa som ju är Ellys syskon. Elly var tvilling, och hennes tvillingbror (min kusins pappa dog för sju år sedan). Hur kan syskonbarns fru gå före ett syskon? (Jag är förresten också syskonbarn?) Jag fattar ingenting!? Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej, När någon som inte har barn går bort ärver föräldrarna men om inga föräldrar finns i livet kommer syskonen att ärva lika stor del var av kvarlåtenskapen. Om t ex ett av syskonen inte är vid liv vid dödsfallet kommer dennas del att ärvas av dennes barn. När man gör denna beräkning tas utgångspunkt i tiden för dödsfallet, då din kusin levde, och således ärvde din kusin sin faster. När din kusin sedan gick bort kom hans fru att ärva honom och det är således så din kusins fru får ta del av arvet. Att något arvsskifte inte hunnit ske spelar ingen roll utan man utgår från de förutsättningar som förelåg vid dödsfallet. D v s din pappa får den del som tillfaller honom i egenskap av syskon. Din kusins del läggs till dennes dödsbo som därefter tillfaller hans fru. Detta regleras i ärvdabalkens kapitel 1- 3, klicka http://lagen.nu/1958:637 för att se lagtexten. (I 3 kap 2 § regleras vad som kan ske när kusinens fru i sin tur går bort, om din kusin då har barn, föräldrar eller syskon i livet har dessa rätt till del i hennes dödsbo) Med vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare