Enskild ansökan om äktenskapsskillnad

Hej, har en fråga för en väns räkning. Han har lämnat in enskild ansökan om äktenskapskillnad och det har nu gått 6 mån och han har skickat ytterligare ett brev till tingsrätten för att fullfölja skilsmässan. Nu har hans fru fått ett brev hem där hon kan reagera på nåt sätt. Vad innebär det? Kan det fördröja processen ytterligare? Vad kan hon ha för invändningar?Tacksam för svar! Mvh Helén

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Den fråga som din vän har besvaras i äktenskapsbalkens femte kapitel. En enskild ansökan om äktenskapsskillnad föregås som huvudregel av sex månaders betänketid. Syftet med betänketiden är att motverka ett förhastat beslut om att skiljas. Efter att sex månader gått från ansökan kan vilken som helst av makarna framställa ett särskilt yrkande för att fullfölja äktenskapsskillnaden och tingsrätten ska då meddela dom i saken. Den huvudsakliga begränsningen i dessa fall är att det särskilda yrkandet måste framställas inom ett år från att betänketiden börjat löpa.

Mot denna bakgrund har din vän agerat i enlighet med äktenskapsbalkens regler. Detta innebär att hans fru står utan möjligheter att fördröja processen eller framställa invändningar. I enlighet med vännens yrkande ska tingsrätten meddela dom på äktenskapsskillnad.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare